Sociale innovatie: Wat, hoe en waarom?

De laatste jaren is er toenemende aandacht voor sociale innovatie binnen bedrijven, maar succesvolle volledige implementatie is zeldzaam, zo blijkt uit Venturn’s onderzoek naar sociale innovatie in de maritiem-logistieke sector.

Onderzoeken zoals de Havenbarometer toonden in het verleden al aan dat sociale innovatie grote voordelen met zich meebrengt en organisaties in staat stelt om hun technologische kennisbasis beter te benutten en prestaties te verbeteren. Venturn onderscheidt vier kenmerken van sociaal innovatieve organisaties:

  • Ondernemend DNA
  • Decentrale organisatiestructuur
  • Multi-inzetbare medewerkers
  • Zelfsturende teams

Om inzicht te krijgen in de mate waarin deze vier kenmerken worden vertegenwoordigd binnen de maritiem-logistieke sector, heeft Venturn 144 bedrijven benaderd om de implementatie van sociale innovatie nader te onderzoeken. Zelfs binnen de sector zitten er al veel verschillen tussen bedrijven: factoren zoals bedrijfsomvang en branche lijken een rol te spelen. Hierbij is ook gekeken in hoeverre de visie van het management verschilt met de dagelijkse ervaring van de werkvloer.

Benieuwd naar welke beren op de weg en welke kansen Venturn heeft geïdentificeerd aan de hand van dit onderzoek? Tijdens het Management in Logistics evenement op 21 maart 2019 zal Venturn aanwezig zijn met een stand om eens met u in gesprek te gaan over sociale innovatie. Daarnaast verzorgen we deze dag een interactieve presentatie, waarbij we onder andere uitleggen wat sociale innovatie precies inhoudt en wat het voor uw bedrijf kan betekenen, wat voor voorbeelden we in de praktijk zien en welke rol Venturn hierin kan spelen.

Cookie-instellingen

Venturn gebruikt verschillende technieken om informatie te verzamelen en op te slaan als u onze websites bezoekt, waaronder cookies.

Privacyverklaring | Sluiten
Instellingen